Helyi Pedagógiai Programunkat Freinet pedagógiájának szellemében alakítottuk ki, amely nyitott, folyamatosan továbbfejleszthető pedagógiai rendszer. A már átélt élményekre építve alakítjuk a fejlesztés folyamatát.
Előtérbe kerül a szabad alkotás, a természetes kísérletezés és a játékos munka. A természeti környezet felfedezésében, mindennapi életünk, hagyományaink kialakításában jelentős szerepet kap az életközeliség és a már átélt élmény. A személyiségfejlesztés fontos eszköze a játékkal sok vonatkozásban azonosságot mutató, azzal egybeeső munka és munkajellegű játékos tevékenység. Az önállóság és a döntési helyzetek a gyermekek életre való felkészítését szolgálják. Célunk a kiegyensúlyozott, harmonikus légkör kialakítása, a mások iránti tisztelet és megbecsülés érzésének fejlesztése. Tudjuk, hogy milyen fontos a nyitottság, az elfogadás, az empátia és a hitelesség.
Nevelésfilozófiánk fókuszába a gyermeket állítjuk. Életszerű helyzeteket kialakítva, változatos tevékenységeket felajánlva adunk teret a gyermeki személyiség kibontakozására. Szem előtt tartjuk az egyéni és életkori sajátosságokat. Feladatunk, hogy minden gyereket eljuttassunk – saját belső erőit aktivizálva és jogainak teljes körű tiszteletben tartása mellett – képességeinek maximumára.
Tiszteletben tartjuk a gyermekek szükségleteit, a szabad döntéshez való jogot, a felajánlott, változatos tevékenységek közül a gyermekek szabadon választhatnak. Az életkori sajátosságokat figyelembe véve, a gyermekek természetes érdeklődésére és kíváncsiságára alapozunk, amit Freinet „kísérletező tapogatózásnak” nevez.
„A játék a kisgyermekkor legfontosabb és legfejlesztőbb tevékenysége, s így az óvodai nevelés leghatékonyabb eszköze.” (Óvodai nevelés országos alapprogramja)
A játék a gyermek pszichikus szükséglete, melyet maradéktalanul ki kell elégíteni. Olyan körülményeket teremtünk, eszközöket biztosítunk, ami lehetővé teszi és ösztönzi gyermekeinket a játékra, segít a kreatív személyiség kibontakozásában. A csoportokban meghitt kuckókat alakítunk ki, kirándulásokon, sétákon együtt gyűjtött termésekből közösen játékokat készítünk. A gyerekek otthonról hozott játékokkal is színesíthetik játékukat.
A szabad önkifejezés, élmények feldolgozása teret kap a mindennapos beszélgető-körben. Ez az a fórum, ahol a gyerekek körben ülve oszthatják meg egymással élményeiket, a csoport együtt tervezi meg a heti-, napi feladatait, tevékenységeit. A beszélgető-kör alkalmas a hétvégi események megbeszélésére, egy-egy ünnepnap előkészítésére, napi munka értékelésére, közös élmények felelevenítésére. Időtartama rugalmas, a beszédtéma függvényében változik.
Fontosnak tartjuk az óvoda és a család szoros kapcsolatát, a szülők és a pedagógusok együttműködését. Óvodánk életébe a szülők nap mint nap beleláthatnak, ünnepélyek és nyílt napok alkalmával tárt kapukkal várjuk az érdeklődőket.
Közösségfejlesztő hagyományápolás, óvodai ünnepek megünneplése
Ünnep tartalma | Megvalósulás formája |
---|---|
Takarítási világnap | Óvodai – Az udvar és a teraszok közös takarítása, játékos versengések |
Családi Nap -az óvoda 20. születésnapja | Óvodai – |
A magyar népmese napja | Csoportonként – Mesélés, diavetítés |
Zene világnapja | Óvodai – táncház óvodapedagógus vezetésével, közös éneklés |
Magyar nyelv napja | Óvodai Közös verselés, mesélés |
Adventi időszak hagyományai (kézműves foglalkozások, gyertyagyújtás) | Csoportos és óvodai Óvodai gyertyagyújtás „Az óvónéni mesél” adventi program |
Mikulás ünnepség Bábelőadás a gyerekeknek | Csoportos és óvodai – Az óvoda nevelőtestületi bábelőadással kedveskedik a gyerekeknek a Mikulás látogatása után |
Karácsonyi meglepetés Óvodapedagógusok meseelőadása | Óvodai-csoportos Csoportonként műsor, ajándék – közös játék a családokkal Ünnepi meseelőadás a nevelőtestület szervezésében. |
Farsangi télbúcsúztatás, játékos versengések, zenés műsor | Csoportos és óvodai Játékos versengés, szintenként közös zene és tánc |
Március 15. Nemzeti ünnep | Csoportos A csoportok külső programokat szerveznek. |
Húsvéti műhelymunkák a természet újjászületésének ünneplése, csoportok közötti együttműködés, közös barkácsolás | Húsvéti műhelymunkák hagyományos, óvodai szinten. A csoportok látogatást tesznek egymásnál, minden csoport kézműves tevékenységgel készül, locsolkodás. |
A víz világnapja vizes játékok szervezése, a vízzel való takarékoskodás kiemelése | Csatlakoztunk a Happy Hét programjához. Vizes kísérletek, versek, mondókák, dalok, mesék, játékos feladatok. Kiállítással zárul az egész hetet felölelő projekt. |
„FÖLD NAPJA” hét | Közös ültetés, játékos feladatok a környezettudatosságról. ráhangolódás közös vetítéssel, a Globi című ismeretterjesztő mesefilmmel. A rendezvény zárásaként a megoldott környezetvédelemmel kapcsolatos feladatokat felhasználva élőképet alkotunk a földről. |
Madarak, fák napja | Óvodai, csoportonként Ellátogat óvodánkba a Madártani Egyesület munkatársa. Rengeteg érdekességet, különlegességet tudhatnak meg a gyermekek a madarak életmódjáról. Rajzkiállítást szervezünk. |
Családi egészség és sportnap | Óvodai — „Mozdulj” játékos versenyek, közös mozgás, játékos mozgásos feladatok a családoknak. |
Anyák napja az édesanyák, nagymamák köszöntése csoportonként | Meglepetéssel köszöntik a gyermekek az édesanyákat, nagymamákat. |
Gyermeknap – játékos programok, műsor, meglepetés a gyerekeknek | Játékos programok, zenés mozgás, tánc, meglepetések. Óvodai rendezvény. Buborék partyval zárul a hangulatos gyermeknapi rendezvény. |
Iskolába menő gyerekek búcsúztatása, közös ünneplés | Iskolába menők búcsúztatása – óvodai rendezvény szintjén. |
Az óvoda egész közösségét érintő hagyományok, közös ünneplések rendkívül erősítik a gyermekek közösségi nevelésének sikerét, erősíti a gyermekek és felnőttek együttműködését. A csoportok hagyományai a kisebb közösségek együttműködését, a gyermekek és felnőttek önértékelését erősítik, ezzel együtt lehetőséget ad a gyermekek számára is gyakorolni az önérvényesítés alapvető szabályait.